Obsahuje témata podle ročního cyklu. Každé je určeno na jednu až dvě hodiny. Dále obsahuje náměty
na činnosti k vyvození poznatků, přehled pojmů, úkoly, praktické aplikace, případně přípravu na další
téma, zajímavosti, pokusy a aktivity. Ne všechna témata musí vyučující využít. Některá lze vynechat
nebo probrat zkráceně, jiná rozšířit nebo je probírat v pořadí tak, aby to co nejlépe vyhovovalo
potřebám v závislosti na regionálním umístění, vývoji počasí, přírodních podmínkách atd. Předpokládáme,
že výuka bude založena na vlastním poznávání přírody ve volné přírodě, parcích, botanických zahradách,
muzeích a podobně. K tomu mají sloužiti i speciálně zařazená témata Výpravy za poznáním a Mé
nejzajímavější objevy v měsíci.... K učebnici není vydána zvláštní metodická příručka. Poznámky
a doporučení pro učitele jsou uváděny na začátku prvního dílu a průběžně na každé stránce pod čarou.