Koberec napomáhá osvojení slovních druhů, a to hravou formou, propojením s pohybem a vlastní aktivitou dětí. Koberec lze položit na podlahu nebo na stůl, dále rozstříhat podle vlastního uvážení.
Příklady využití:
při postupném osvojování jednotlivých slovních druhů;
při rozlišování jednotlivých slovních druhů – děti sistoupají k odpovídajícím políčkům podle diktovaných slov, přikládají kartičky s obrázky nebo se slovy apod.;
lze ipřekrývat charakteristiky jednotlivých slovních druhů – děti je uvádějí a po odkrytí kontrolují správnost;
při rozstříhání koberců na jednotlivá políčka děti třídí a řadí políčka v odpovídajícím pořadí
děti mohou vytvářet k jednotlivým slovním druhům kartičky s dalšími informacemi (např. ke druhům přídavných jmen, k mluvnickým kategoriím u sloves) – tyto kartičky lze poté využívat i obráceně (přiřazovat k odpovídajícím políčkům).